Frågor & Svar
Hur kommer jag igång med tv-tjänsten?
(Gäller hyresgäster i Degerfors, inte i Åtorp och Svartå)
Kollektiva tjänster betyder att dina fibertjänster ingår i ditt boende. Beställ och aktivera enkelt Tv och streaming Start på telia.se/aktivera Länk till annan webbplats. redan nu. Fyll i din adress, var noga med att välja rätt lägenhetsnummer. Paketet som ingår är förifyllt.
Här ser du också vad som gäller för just dig och vad som ingår i ditt boende, hur du får din utrustning, inloggningsuppgifter med mera.
Mer information:
Vid aktiveringen står det att du ska välja lägenhetsnummer. Använd objektnumret för din lägenhet. Ditt objektnummer hittar du på din hyresavi och på ditt hyresavtal.
Här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om hur du kommer igång.
Efter du har aktiverat dina tv-tjänsten kan du se dem på Mitt Telia. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om hur du lägger in nya koder i tv-boxen.
Hur påverkas bredband och övriga fibertjänster?
Bredband och övriga fibertjänster i det öppna fibernätet påverkas inte av förändringen för kabel-tv. Du fortsätter att använda tjänsterna som vanligt.
Alla övriga tjänster och erbjudanden i det öppna fibernätet hittar du på zmarket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vilket tv- och streamingpaket ingår i boendet?(Gäller Degerfors)
Tv och streaming Start ingår i din hyra. Tv och streaming Start (telia.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du kan närsomhelst utöka ditt tv-utbud, uppköpserbjudanden finns här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hur får jag min tv-box?(Gäller Degerfors)
Redan nu kan du aktivera Tv och streaming Start från Telia. Du får tv-utrustningen och instruktionsmanualer när du aktiverat dina tjänster.
I beställningsbekräftelsen framgår hur utrustningen skickas till dig.
Du kan även kontakta oss på 020-20 20 70 så hjälper vi dig.
Hur ser jag om min tv-tjänst är aktiverad?
Det finns två sätt att ta reda på det
- Logga in på Mitt Telia
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.med BankID. Titta på översikten Mina abonnemang. Om Telia Tv finns i din lista är din tv-tjänst redan aktiverad.
- Sätt på din tv. I menyn går du till ”Om tjänsten”, sedan ”Teknisk information” Där hittar du en sifferkod. Om koden börjar med 11 är din tv-tjänst redan aktiverad.
Vad är Telia Play?
Vår streamingtjänst Telia Play ingår i alla tv- och streamingpaket så att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt tv-innehåll var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES. Här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hittar du information om hur du kommer igång.
Jag vill ha fler tv-kanaler än vad som ingår, hur gör jag? Vad finns att välja på?
Du beställer enkelt fler tv-kanaler, ytterligare tv- och streamingpaket i samband med att du aktiverar fibertjänsterna på telia.se/aktivera. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Där får du erbjudanden anpassade utifrån vad som ingår i ditt kollektiva utbud.
Om du redan har aktiverat tv-tjänsten som ingår i ditt boende går du istället in på Mitt Telia Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och beställer fler tv-kanaler, bredband eller ytterligare tv- och streamingpaket.
Du kan även ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av våra butiker och återförsäljare. Du hittar alla våra butiker och återförsäljare här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om våra bästa erbjudanden för dig som har kollektiva fibertjänster från Telia i ditt boende. Vi har bland annat riktigt bra erbjudanden på uppköp av mer tv och streaming, sport- och filmpaket samt bredband.
Hur kan jag se på tv i hela bostaden?
Det finns två sätt att se tv i flera rum i bostaden:
- Telia Play
Vår kostnadsfria streamingtjänst Telia Play ingår i alla tv- och streamingpaket så att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt innehåll var du vill, när du vill både hemma och på resan i hela EU/EES. HärLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hittar du information om hur du kommer igång.
- Tvillingabonnemang
Med TvillingabonnemangLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du titta på ditt tv-utbud på fler tv-apparater i olika rum. För dig som har tv via fiber kan du beställa upp till fyra Tvillingabonnemang, f n 129 kr/månad per tvillingabonnemang. För att beställa och använda Tvillingabonnemang behöver du också beställa en extra tv-box per tv. Mer information finns här
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hur kopplar jag in tv-utrustningen?
Guider för inkoppling av tv-utrustning:
- Koppla in tv
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Lägg in nya koder i tv-boxen
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Jag har redan tv med en annan leverantör, kan jag aktivera Telias tv-tjänst?
Det går bra att ha två olika tv-tjänster via fiber samtidigt. Du kan aktivera den kostnadsfria tv-tjänsten från Telia som ingår i din hyra och samtidigt ha kvar din nuvarande tv-leverantör. Du behöver inte vänta med att aktivera Telias tv-tjänst tills den andra tv-tjänstens bindningstid går ut eller att den avslutas.
Jag har redan tv från Telia, behöver jag göra något?
Har du Telia som tv-leverantör sedan tidigare behöver du inte göra något, du behåller din tv-box och tv-tjänsten läggs om automatiskt till den nya kostnadsfria varianten. Har du fler tv-kanaler än det som ingår behåller du dessa och får ett rabatterat lägre uppköpspris.
Hur kommer jag i kontakt med Telia om jag har frågor?
- Aktivera Tv och streaming Bas redan nu på telia.se/aktivera
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Lös ditt ärende online på Mitt Telia
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Läs mer på telia.se/merinfo
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Besök någon av våra butiker
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ring vår kundtjänst på 020-20 20 70
- Vardagar: 08.00-19.00
- Lördagar: 09.00-18.00
- Söndagar: stängt
Vi legitimerar alltid våra kunder i butik, via telefon eller på telia.se.
Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod. Läs mer på telia.se/id Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Du kan även ringa och beställa på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent.