Hoppa till huvudinnehåll

Brandsäkerhet

 

Brandvarnare är en billig livförsäkring. Det ska alltid finnas en brandvarnare i lägenheten när du flyttar in. Den tillhör Degerforsbyggen och får inte tas med när du flyttar. Om det inte finns någon brandvarnare i lägenheten kontaktar du oss omgående så monterar vi en sådan. Som hyresgäst är du själv ansvarig för batteribyte i brandvarnaren.

Så här sköter du brandvarnaren:

  • Prova den regelbundet, förslagsvis en gång i månaden
  • Rengör den regelbundet med en lätt fuktad trasa eller genom att dammsuga den
  • Byt batterier så snart det behövs

Ungefär en månad innan batteriet tar slut ger brandvarnaren ifrån sig korta ljudstötar. Brandvarnaren fungerar som vanligt under denna tid, men byt batteri snarast.

Störningsjour och fastighetsjour

Det är viktigt att alla som vistas i huset visar hänsyn till övriga hyresgäster för att skapa en trivsam miljö för alla.

Mellan kl. 22:00 och 06:00 är det särskilt angeläget att undvika duschning, höga ljud som musik, möbelmontering, uppsättning av tavlor eller hög samtalsvolym.
Om ni planerar att ha en fest, vänligen meddela era grannar i god tid, exempelvis genom att sätta upp en lapp i trapphuset.

Skulle ni uppleva störningar i ert boende och av någon anledning inte vill kontakta den störande grannen direkt, kan ni under dagtid kontakta felanmälan på tel. 0586-485 50. Efter kontorstid är ni välkomna att ringa jouren på tel. 0586-636 00. Vid kontakt behöver vi ert namn, telefonnummer och adress för eventuella uppföljningsfrågor. Dessa uppgifter behandlas konfidentiellt.

Vid en konstaterad störning tas en avgift på 1400 kr ut för den som orsakat störningen. Denna avgift bidrar till att täcka hanteringskostnader och säkerställa en trygg och trivsam boendemiljö för alla.

Tack för er förståelse!

 

Trygghet och trivsel

För att alla hyresgäster ska känna trivsel och trygghet i sitt område så krävs det att alla tar ett gemensamt ansvar, en bra början är att lära känna sina grannar.

Ljud, när flera människor bor nära varandra så är det oundvikligt att man hör varandra emellanåt. Lite ljud får man dock acceptera. Men blir det intensivt och störande så är det bra om man först kontaktar den störande grannen och talar med den. De kanske inte ens visste att de störde och blir tacksamma att du talar först med dem. Det går också bra att kontakta vår störningsjour på kvällar och helger. Tel 0586-636 00.

Gemensamma ytor, de ytor som finns runt husen är till för alla, de kan användas för lek, spel, och gemensamma aktiviteter. Var aktsam om växter och blommor, de tillhör alla och ska glädja alla. Det är inte tillåtet att ha pool i området, grillning är tillåtet men endast på sådan plats som inte kan störa grannarna. Tänk på brandrisken, att oset sprider sig lång väg och glöm inte städa undan efter er.

För allas trivsel kasta inte skräp eller fimpar på marken. Bilar och övriga fordon parkeras på hänvisade platser, inte på gång- och cykelbanor eller gräsytor.

Tvättstugor, respektera den tid ni bokat. Tvättstugan ska vara tillgänglig för nästa hyresgäst när dennes tid startar. För att maskinerna ska hålla längre så följ tvättanvisningarna som finns. När du är klar i tvättstugan så ska du städa efter dig. Nästa hyresgäst ska inte behöva städa efter dig. I städningen ingår att:

  • Torka av maskiner och bänkar
  • Skölj ur eventuella rester av tvättmedel i tvättmedelshållaren
  • Torka golv
  • Rengör filter i torktumlare
  • Kasta förpackningar i soptunnan
  • Se över toaletten så att den är ren

Mattor får inte tvättas i maskinerna utan endast om det finns en speciell mattmaskin i tvättstugan. BH med bygel ska tvättas i en tvättpåse som finns att köpa i butik. Det råder djur och rökförbud i tvättstugan.

Balkong/Uteplats, på din balkong/uteplats får du inte:

  • Grilla (en mindre elgrill kan gå bra)
  • Skaka mattor, dammet lägger sig ofta på grannens fönster. Använd istället mattställningen som finns på området.
  • Ha pool eller studsmatta
  • Förvara skräp
  • Mata fåglar
  • Borra i fasaden

Husdjur, får inte vara lösa eller vara utom uppsikt i bostadsområdet. Rastning sker utanför området, låt inte djuren vara på lekplatserna, Detta är hälsofarligt och det finns de som är allergiska. Ta upp avföring och släng o kommunens speciella kärl för detta. Det är inte tillåtet att montera "kattrappor" i fasaden. Vill man ha reptiler i sin bostad så kan ev ett speciellt tillstånd från kommunen behövas.

Vinds - källarutrymmen, till varje lägenhet ska ett förråd finnas, era saker ska förvaras i förrådet inte i korridorer. Inga brandfarliga kemikalier får förvaras i utrymmena.

Trapphus och entré, när man kommer in i trapphuset ska det kännas välkomnande, därför är det viktigt att det hålls rent och snyggt.

Inget får förvaras i trapphus eller entré på grund av att:

  • Räddnings- och ambulanspersonal måste kunna komma fram utan hinder.
  • Städpersonalen ska kunna göra fint åt er.
  • Föremål kan börja brinna.
  • Prylar kan utgöra snubbelrisk, speciellt vid rökfyllt trapphus.

Det är alltså inte tillåtet att ha cyklar, barnvagnar eller andra föremål i trapphuset.

Information om värmen i din lägenhet

Variationer av inomhustemperaturen är vanliga när sommaren slår över mot höst eller när vår slår över mot sommar, eftersom utomhustemperaturen pendlar kraftigt. Det gör att cirkulationspumpen som är kopplad till radiatorkretsen slår av och på i tid och otid.

Temperaturen i din lägenhet ska vara 20–21 grader celsius mitt i rummet, en meter över golvet. Om du upplever det kallt i lägenheten finns det lite tips på vad du kan tänka på att kontrollera innan du felanmäler:

  • Kontrollera så att termostaten på elementet står i maxläge.
  • Placera inte möbler eller någon annan inredning framför elementen som kan blockera värmespridningen från elementen.
  • Ha inte maxläge på köksfläkten i onödan, då en fläkt transporterar ut värme snabbare än vad elementen hinner leverera.
  • Om det är drag från fönster, dörrar eller golv kan det upplevas kallt.
  • Om det vädras ovanligt mycket kan värmen försvinna snabbare än vad elementen hinner leverera.

Skadedjur

Om du upptäckt skadedjur, gör en felanmälan omgående. Det kan du göra via E-mail till info@degerforsbyggen.se eller genom att ringa felanmälan på 0586-48550. Det är viktigt att du gör din anmälan direkt. Ju snabbare åtgärder kan sättas in desto lättare kan problemen avhjälpas och obehaget minimeras.

Degerforsbyggen har ett samarbetsavtal med enfirma som tillhandahållerskadedjurshanteringstjänster, som hjälper dig att bli av med skadedjuren.

Sanering:

Olika skadedjur kräver olika åtgärder. Ibland kan det räcka med en grundlig städning men ofta krävs sanering. Tveka därför inte att anmäla misstänkta skadedjursangrepp. Vid upprepande saneringar av tex vägglöss, eller om du inte har anmält att du har skadedjur så kan du bli ersättningsskyldig. Degerforsbyggen ersätter inte möbler, kläder, inredning mm som kastats pga till exempel vägglöss.